Close
جستجو
بازگشت به همه مقاله ها

دلایلی برای نصب و عدم نصب ویندوز 10

نقایص و قابلیت های ویندوز 10

این روزها کم نیستند افرادی که کاربران را به نصب تازه ترین نسخه از سیستم عامل مایکروسافت موسوم به ویندوز 10دعوت می کنند، اما برخی از کاربران هستند که ادامه استفاده از ویندوزهای 7 و 8.1 را عاقلانه تر می دانند. اما واقعا چرا؟ آیا پاسخی منطقی برای این توصیه ها وجود دارد؟

این در حالیست که امکانات تازه ویندوز 10 مانند مرورگر پیشرفته تر، امکان تشخیص چهره، دستیار صوتی کورتانا و ... آن را از نسخه های قدیمی تر متمایز نموده، اما آیا این بدان معناست که باید لزوما با ویندوزهای قبلی خداحافظی کنیم؟ به هر صورت ویندوز 10 حرف و حدیث فراوانی دارد و در اینجا و بر اساس گزارشی از پایگاه اطلاع رسانی وب نیوز، ما در ادامه این مطلب، استدلال های مخالفان نصب ویندوز 10 را با هم مرور می کنیم، تا مشخص شود چرا این دسته معتقد و بر این باورند که بهتر است کاربران در استفاده از این سیستم عامل عجله نکنند. همچنین در بخش دوم این مطلب، از دیدگاه و زاویه ای دیگر به همین دسته از قابلیت های ویندوز 10 و تعدادی دیگر از ویژگی های آن خواهیم پرداخت که مورد پسند کاربران قرار گرفته است.

مشکلات مربوط به نقض حریم شخصی

مایکروسافت مدعی است برای ارایه خدمات مناسب به کاربران، باید به همه داده های آن ها دسترسی داشته باشد و به عنوان مثال، دستیار صوتی کورتانا در ویندوز 10، به گونه ای طراحی شده که می تواند به محتوای ایمیل و برنامه ریزی های شما در بخش تقویم دسترسی داشته باشد. طبیعتا این امر نقض صریح حریم شخصی تلقی می شود و امنیتی برای کاربران بر جای نمی گذارد. ضمن اینکه بررسی ها نشان می دهد مایکروسافت هیچ حد و مرزی در زمینه جمع آوری اطلاعات کاربران ویندوز 10 قایل نیست و مانند ویندوز 8 به هر کاربر یک شناسه تبلیغاتی اختصاص می دهد و براساس اطلاعات شخصی جمع آوری کرده، آگهی های تبلیغاتی مرتبط را به نمیاش در می آورد.

بنابراین مایکروسافت هم راه دیگر غول های دنیای فناوری یعنی اپل و گوگل و فیسبوک را ادامه داده و تلاش دارد تا سرحد امکان، به اطلاعات خصوصی افراد دسترسی پیدا کند.

اشکالات وان درایو

این مشکل تنها مربوط به افرادی است که از وان درایو در ویندوز 8.1 استفاده می کنند و اطلاعات زیادی را در آن قرار داده اند. اما افرادی که از وان درایو در ویندوز 7 و 8 استفاده می کردند، در ویندوز 10 با مساله خاصی مواجه نخواهند بود. اگر شما عادت کرده بودید که همه فایل های وان درایو خود را در مرورگر فایل ویندوز 8.1 ببینید، در ویندوز 10 شوکه می شوید. زیرا در این ویندوز باید انتخاب کنید که قادر به مشاهده کدام پوشه ها در بخش File Explorer باشید. ضمن اینکه بعد از انتخاب پوشه های خود، سایر پوشه ها در File Explorer و دیگر جاها قابل دسترس نیستند و برای مشاهده آن ها باید به سایت وان درایو بروید. خب این وضعیت می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

مشکلات مربوط به دی وی دی پلیر و نبود مدیاسنتر

حذف نرم افزار چندرسانه ای مدیاسنتر در ویندوز 10، موجب برخی نارضایتی ها شده و مایکروسافت با سختگیری زیاد، کاری کرده که این نرم افزار به هیچ وجه بر روی سیستم عامل جدیدش قابل نصب نباشد. جالب اینکه حتی با بازگشت به ویندوز 7 هم نمی توان این نرم افزار را به سیستم عامل بازگرداند.

علت این کار مجبور کردن کاربران به استفاده از دیگر محصولات این شرکت و از جمله کنسول بازی ایکس باکس است. اما باید توجه داشت که کاربران ویندوز حق انتخاب های دیگری هم دارند و شاید مایکروسافت با تلاش برای تحمیل روشی خاص به کاربرانش، آن ها را فراری دهد.

مساله خیلی عجیب دیگر، عدم امکان پخش دی وی دی با استفاده از ویندوز 10 است که مشخص نیست چنین ایده عجیبی از کجا به ذهن طراحان ویندوز یاد شده خطور کرده است!!

عدم تنوع Appها

اگر شما به استفاده از هزاران هزار برنامه یا App در محیط دیگر سیستم عامل های همراه و رومیزی عادت کرده اید، برنامه های محدود ویندوز 10، شما را راضی نخواهند کرد. این مشکل در تمامی نسخه های ویندوز 10 برای کامپیوترهای ثابت و تلفن همراه وجود دارد و برنامه های موجود در فروشگاه آنلاین ویندوز هم چندان متنوع نیست. به همین دلیل مایکروسافت تمهیداتی اندیشیده تا برنامه های آندروید و iOS را با ویندوز تازه اش سازگار کند. افزون بر این برخی برنامه های ویندوز 10 هم که ظاهرا برای رقابت با ننمونه های مشابه عرضه شده اند، چندان قدرتمند نیستند.

ضعف و نقص برنامه های کلیدی مانند Mail و Edge

برخی برنامه های مهم ویندوز 10، هنوز کاملا آماده استفاده نیستند. به عنوان مثال برنامه Mail علیرغم عرضه، اطلاع رسانی در مورد نامه ها را به گونه ای نابسامان انجام می دهد و اگر کاربران دارای چند حساب کاربری باشند، به طور جدی و بخصوص در مورد نمایش هشدار دریافت ایمیل جدید، دچار مشکل می شوند. همچنین بسیاری از کاربران می گویند با کلیک برای باز کردن هشدارها، برنامه هنگ کرده و از کار می افتد.

مرورگر تازه وارد Edge هم مشکلاتی دارد که از جمله آن ها می توان به عدم عرضه افزونه، عدم امکان بلوکه کردن آگهی ها، دشواری تغییر موتور جستجوی پیش فرض، عدم امکان مدیریت صحیح زبانه های باز شده و ... اشاره کرد.

حالت تبلت ویندوز 10 جذاب نیست

اگر از ویندوز 8.1 استفاده کرده اید و آن را در وضعیت لمسی تنظیم نموده اید تا بر روی تبلت و ... به سهولت از این سیستم عامل استفاده کنید، بعید است از حالت لمسی ویندوز 10 چندان خوشتان بیاید.

در حقیقت و به عبارتی، جابجایی برخی منوها و مشکلات مربوط به نمایش اولیه و بازنمایش آن ها، باعث شده تا عده ای از کاربران تبلت ها، برای نصب و استفاده از ویندوز 10 تردید داشته باشند. مشکلات حالت تبلت ویندوز 10 در زمان استفاده از برخی App ها و به خصوص مرورگر Edge به چشم می آید. در مجموع بهتر است قبل از نصب ویندوز 10، حتما حالت تبلت آن را شخصا امتحان کنید.

نصب پرماجرای ویندوز 10

این احتمال وجود دارد که مایکروسافت پیامی در مورد آماده نبودن ویندوز 10 برای بارگذاری در محیط ویندوزهای 7 و 8.1 را بر روی سیستم شما به نمایش درآورد. علت آن است که این شرکت از طریق اینترنت، ویژگی های نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر شما را به دقت بررسی می کند و سپس کامپیوترتان را در صف انتقال به ویندوز 10 قرار می دهد. لذا ممکن است مدت زیادی برای فعال شدن قابلیت انتقال به ویندوز 10 معطل شوید. البته این مشکل با نصب دستی ویندوز 10 قابل حل است.

به روزرسانی های اجباری

یکی از پاشنه های آشیل جدی ویندوز 10، نصب اجباری و بدون اجازه وصله های به روزرسان آن است که در همه نسخه ها هم وجود دارد و ظاهرا گریزی از آن نیست. این کار بر طبق زمان بندی سرورهای مایکروسافت صورت گرفته و در نتیجه هم بخش قابل توجهی از پهنای باند کاربران مصرف می شود و هم ممکن است بعد از نصب وصله های به روز رسان، کامپیوتر به طور خودکار از نو راه اندازی شده و اطلاعات ذخیره نشده از دست برود. این در حالیست که تعداد وصله هایی که در هفته های اخیر باعث راه اندازی مجدد کامپیوترها شده اند، کم نیستند و متوقف کردن ناگهانی به روزرسانی ها هم در مواردی، به نقص فنی و راه اندازی مجدد سیستم ها منجر شده است.

 

خب اکنون با بررسی و شناخت این نکات در ویندوز 10، آیا شما دوستان از جمله کسانی هستید که به سوی ویندوز 10 رفته و قصد نصب و بکارگیری آن را داشته باشید و یا اینکه خیر، به همین ویندوز خود، یعنی ویندوز 7 یا 8 و 8.1 دل خوش خواهید نمود؟ برای یک پاسخ درست و منصفانه، در بخش دوم این مقاله، به قابلیت های مثبت ویندوز 10 که دوست خواهید داشت، می پردازیم.

قابلیت های ویندوز 10 که دوست خواهید داشت

ستون سمت چپ در صفحه دسک تاپ ویندوز 10، شامل بخش های بیشترین اپلیکیشن های استفاده شده، تنظیمات کاربری، لینک های دسترسی سریع و کلیدی برای دین تمام نرم افزارهای نصب شده است. ستون وسط و سمت راست هم به اپلیکیشن های علامت گذاری و سنجاق شده و «کاشی های زنده» اختصاص دارد. این کاشی های زنده در واقع گروهی از اپلیکیشن های ویژه ویندوز هستند که به شکل پویا و فعال، اطلاعاتی از قیل وضعیت آب و هوا، قیمت سهام و آخرین اطلاعات مربوط به نتایج مسابقات ورزشی را در اختیار کاربرانش قرار می دهد. شما می توانید هر اپلیکیشنی را به این قسمت سنجاق کنید تا بتوانید اطلاعات را به صورت زنده و در لحظه ببینید.

ظاهری تازه: ویندوز 10 در مقایسه با ویندوز 8، بیشتر شبیه «ویندوز» است!

البته بازگشت کامل به ویندوز 7 اتفاق نیفتاده است و در هر صورت به عنوان یک سیستم عامل جدید، نسخه جدید ویندوز 10، ظاهری مدرن و تازه دارد. از لحاظ ظاهری، در طراحی ویندوز 10، به جای زاویه های گرد، زاویه های راست بیشتر هستند. سایه ها کمتر شده اند و مانندسیستم عامل مک، از رنگ خاکستری در پس زمینه استفاده شده است. منوی استارت یا نوار وظیفه به صورت خودکار رنگ خود را از رنگ تصویر پس زمینه می گیرد. بخش تنظیمات دارای کلیدهای بزرگ تری هستند که برای کار با انگشتان مختلف و در وضعیت تاچ، مناسب است.

کورتانا: یک دستیار صوتی مانند Siri یا Goolge Now که شما می توانید با تایپ کردن یا حرف زدن از آن بخواهید گروهی از وظایف مختلف را برایتان انجام بدهد. برای شروع باید جمله «Hey Cortana» را بگویید. این دستیار صوتی می تواند فهرستی از اطلاعات مورد علاقه تان را جمع آوری کرده یا درباره جدیدترین اپلیکیشن ها شما را مطلع کند.

Action Center: یکی دیگر از مراکز اطلاعاتی ویندوز 10 که آخرین اعلانات را به شما نشان می دهد. ایمیل ها، به روزرسانی ها و پیام ها همه در یک کشو ظاهر شده و با بیرون کشیدن آن از سمت راست صفحه نمایش، می توانید همه را ببینید. Action Center همچنین امکان دسترسی سریع به تنظیماتی مانند Airplane mode، بلوتوث، Wi-Fi و روشنایی صفحه نمایش را می دهد.

Continuum: اگر از تبلت ها، نوت بوک های تبدیلی شدنی یا موبایل های هوشمندمبتنی بر ویندوز استفاده می کنید، ویندوز 10 تصاویر را برای تناسب با صفحه نمایش شما تغییر می دهد. این قابلیت Continuum نام دارد. در حقیقت وقتی ویندوز احساس می کند شما در حال استفاده از یک کیبورد و ماوس هستید، وارد حالت تبلت می شود تا یک نوار وظیفه شامل منوی استارت، دستیار Cortana و اپلیکیشن های کاربردی را در اختیار شما قرار بدهد.

همچنین شما می توانید در کامپیوتر شخصی تان هم این قابلیت را با کلیک بر روی حالت تبلت از داخل Action Center فعال کنید.

Microsoft Edge: مرورگر جدید ویندوز 10 که نام Microsoft Edge قطعا برای آن انتخاب بهتری نسبت، با نام کد Project Spartan معرفی شده که قبلا برای آن انتخاب شده بود. این مرورگر، طراحی لوکس و ساده ای داشته و کار با آن راحت و سریع است.

این مرورگر امکان باز کردن صفحات اینترنتی پیچیده را با سرعت بالایی داشته و هیچ تاخیری در اجرای فایل های ویدئویی ندارد. این مرورگر امکان پشتیبانی از افزونه ها و اپلیکیشن های مختلف را هم دارد.

عملکرد چند تکلیفی: مایکروسافت یک جریان عملکرد چند تکلیفی را در ویندوز 10 گنجانده و به همین دلیل در این نسخه ویندوز، تغییر بین اپلیکیشن ها بسیار راحت تر است.

ویندوز 10 یک کلید ویژه بر روی نوار وظیفه دارد که می تواند به سرعت هر اپلیکیشنی را که در حال استفاده از آن هستید، نمایش دهد. در این نسخه از ویندوز همچنین می توانید به راحتی میان چند دسک تاپ مجازی حرکت کنید. همچنین می توانید با کلیک بر روی کلید Task View میان تم های مختلف حرکت کنید.

صفحه قفل: صفحه قفل در ویندوز 10 به صورت کامل تغییر کرده است. در این صفحه قفل، شما امکان انجام کارهای بیشتری مانند اتصال به Wi-Fi، قرار دادن کامپیوتر شخصی تان در حالت Airplane Mode و دیدن اعلانات مختلف را در اختیار دارید.

ویندوز 10 همچنین با الهام از موتور جست و جوی Bing، عکس های جالبی را به صفحه قفل آورده است که در صورت تمایل شما فعال می شود.

صداها: مایکروسافت همچنین نمایه صداها را هم در ویندوز 10 به روز کرده است. به این ترتیب در نسخه جدید ویندوز، صداها کمتر از گذشته خشن و ناملایم هستند و به عبارتی صداها در ویندوز جدید، ملایم تر و دلنشین تر شده اند.

تنظیمات: بخش تنظیمات همچنان کامل نیست، اما این بخش در ویندوز 10 تغییرات اساسی کرده است. شما می توانید از این منو به تنظیمات بیشتری نسبت به گذشته دسترسی داشته باشید. کلیدهای این بخش، با اندازه ای مناسب طراحی شده و برای کاربران و انگشتان مختلف مناسب سازی شده است. با این همه همچنان شما امکان دسترسی به تمام تنظیمات را از این منو در اختیار ندارید و گاهی لازم است برای انجام بعضی تنظیمات، به بخش Control Panel بروید.

 

به نقل از مجله علمی و تخصصی دانش و کامپیوتر.

www.SAMSUNGCENTER.ir

 

 

 

نظرات
نظر بنویسید بستن فرم نظر دهی