Close
جستجو
بازگشت به همه مقاله ها

راه و روش از بین بردن عادت‌های بد و نادرست برای رسیدن به یک رابطه متعادل با تلفن همراه

موبایل، کلید، کیف‌پول این یک لیست ذهنی است که هر بار تصمیم به بیرون رفتن دارید آن را بررسی می‌کنید؛ شما تقریباً برای هر کاری متکی به تلفن هوشمندتان هستید. اما ارتباط شما با گوشی هوشمند چقدر سالم و درست است؟ افراد زیادی هستند که تلفن همراه خود را کنار می‌گذارند تا به طور موقت سم‌زدایی دیجیتال انجام دهند. ارزشش را دارد که ببینید آیا راه بهتری برای رسیدن به تعادل هنگام استفاده از گوشی‌هوشمند وجود دارد یا خیر؟

استفاده از گوشی هوشمند خود را تحت نظر بگیرید
مانند هر تغییر دیگری در سبک زندگی، وقتی در حال ارزیابی یک عادت درست یا نادرست هستید، اول باید به این فکر کنید که چقدر زمان برای آن صرف می‌کنید؟
اپلیکیشن‌هایی مانند Thrive به کمک شما می‌آیند تا متوجه شوید چقدر زمان صرف کار با تلفن همراه خود می‌‎کنید و این زمان را چطور می‌گذرانید تا بتوانید در هر شرایطی گوشی خود را کنار بگذارید. همیشه این را به یاد داشته باشید که هدف‌های واقعی، کلید تغییرات بلندمدت هستند و شما نمی‌توانید بدون شناختن شرایط هدف تعیین کنید.

SAR خودتان را بشناسید
حتماً شما هم SAR را در مشخصات موبایل خود دیده‌اید اما شاید ندانید که این فاکتور چیست و چقدر اهمیت دارد. SAR مخفف (Specific Absorption Rate) نرخ جذب خاص در واقع میزان انرژی جذب شده توسط بدن می‌باشد. قطعاً در مورد مضرات امواج رادیویی بر بدن انسان شنیده اید میزان SAR برای برخی از افراد اهمیت دارد و بسیاری هم تا به حال چیزی درباره آن نشنیده اند یا هنگام خرید اصلاً به آن توجه نمی‌کنند. بیشترین مقدار  تولید شده SAR زمانی است که مکالمه تلفنی انجام می‌شود و یا امواج وای فای و 3G و 4G روشن می‌باشند.
آیا نگران گوشی‌های همراه و تشعشعات آن هستید؟ طبق گزارش‌ها گلکسی نوت 8 قابلیت متصاعد کردن کمترین میزان اشعه را در مقایسه با سایر تلفن‌های همراه دارد.

کنترل ساعت بدن و خواب خود را به دست بگیرید
نور آبی اصطلاحی برای نورهایی است که از نمایشگرهای دیجیتال متصاعد می‌شوند و چندان با ساعت خواب شما مهربان نیستند. مقدار زیاد این نور باعث تولید کم ملاتونین در بدن می‌شود، ملاتونین همان ماده حیاتی برای خواب خوش شب است؛ اما فیلترهای نور آبی برای محافظت از چشم مانند حالت شب می‌تواند کمک کند تا آسیب‌های چشمی ناشی از استفاده از تلفن همراه کاهش یابد و فرایندهای طبیعی فیزیولوژیکی شما متعادل شود تا بتوانید خوابی بسیار شیرین را تجربه کنید.

گاهی اوقات از دیجیتال به آنالوگ پناه ببرید
یک راه ساده برای کم کردن وابستگی به تلفن همراه این است که سراغ جایگزین‌هایی بروید که می‌توانند همان کار را با روشی متفاوت انجام دهند. کارها را با ساعت زنگ‌دار, کتاب آشپزی, رادیو, مجله یا هرچیزی که باعث عدم وابستگی به اینترنت می‌شود، انجام دهید.

سلفی گرفتن امن را تمرین کنید
زمانی که می‌خواهید یک سلفی عالی بگیرید، مراقب آسیب‌های ناشی از تکنولوژی باشید، مانند آسیبی که به آرنج وارد می‌شود. شاید فکر کنید که چطور ممکن است یک سلفی به شما آسیبی وارد کند ولی باید بگوییم که متأسفانه این موضوع واقعیت دارد این مشکل شباهت نزدیکی با مشکل آرنج تنیس‌بازان دارد. خم کردن مکرر بازوها برای گرفتن سلفی باعث التهاب از آرنج تا مچ می‌شود؛ هر وقت که احساس ناراحتی یا خستگی داشتید به آرنج خود استراحت دهید یا از روش‌های دیگری مانند گلکسی S Pen برای کنترل شاتر دریچه دوربین خود استفاده کنید و با این راه فشار روی بازوهای خود را کم کنید.

به دوست صمیمی خود که بهترین ناجی شماست زنگ بزنید
شاید به نظر برسد که این یک روش قدیمی برای در تماس بودن به حساب می‌آید، اما یک زنگ ساده راه سریع‌تر و موثرتری است. با این روش شما نه فقط از تایپ کردن چندین پاراگراف خلاص می‌شوید، بلکه از فرستادن متن‌های بعدی که بعضاً باید برای روشن کردن منظورتان بفرستید نیز راحت می‌شوید. زنگ زدن همچنین از بروز یک ناهنجاری دیگری به نام texting thumb جلوگیری می‌کند، درد انگشت شست که به دلیل تایپ کردن به وجود می‌آید، ممکن است به مچ هم سرایت کند.

بیایید کارهایی که روزانه با گوشی‌های هوشمند خود می‌کنیم، با هم مرور کنیم:

  • استفاده از آلارم ساعت گوشی برای بیدار شدن
  • پیامک زدن به دوستان
  • حضور دائم در شبکه‌های اجتماعی
  • خواندن اخبار و مقالات
  • گوشی کردن به موسیقی
  • عکس گرفتن
  • برنامه‌ریزی کارها و قرارها
  • مدیریت پرداخت‌ها و امور مالی

به عبارتی ما از لحظه بیدار شدن تا آخرین لحظه‌ای که به خواب می‌رویم، با گوشی‌های هوشمند خود کار می‌کنیم. اما ممکن است دسته‌ای از شما وقتی به خودشان بیایند که احساس ناراحتی و درد آزاردهنده‌ای در قاعده انگشت که هنگام سوایپ کردن و تپ کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد احساس کنند. یک جستجوی مختصر در گوگل به زبان انگلیسی، ما را به اصطلاح شست پیامک‌زن یا texting thumb  و علائم این ناراحتی می‌رساند. اما طبق معمول پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری توصیه می‌شود که در طول روز به دست خود استراحت بدهید یا از وسایل و گجت‌های دیگر مثل لپ‌تاپ و کامپیوترهای دسک‌تاپ برای انجام کارهایی مثل تایپ زیاد، استفاده کنید.

هرازگاهی تلفن خود را کنار بگذارید
همه ما گاهی اوقات بدون هیچ دلیلی گوشی خود را به دست می‌گیریم. برخی از روانشناسان نگران هستند که چک کردن مداوم تلفن همراه ما را از برقراری ارتباط معنادار با اطرافیان باز دارد. راه حل ساده را انتخاب کنید تلفن همراه خود را در فاصله ای دور از دسترس قرار دهید. به طور مثال طرف دیگری از شرکت یا در اتاقی دیگر، به نظر ساده می‌آید اما جمله از دل برود هر آن‌که از دیده رود واقعیت دارد. اما به یاد داشته باشید وقتی دوباره به سراغ آن رفتید، با بعضی از ابزارها و قابلیت‌های گوشی، مراقب زمان استفاده از آن باشید.

نظرات
نظر بنویسید بستن فرم نظر دهی