تفاوتی نمیکند تا چه اندازه برای هدستهای واقعیت مجازی،فیلم،موزیک ویدیو و شبیهساز تولید شود؛در هر صورت این دستگاهها باز هم برای فروش به قشر عمومی کاربران با مشکلات عمدهای مواجه خواهند بود.اما به نظر میرسد سامسونگ یکی از بهترین موارد استفاده از هدست واقعیت مجازی خود را یافته باشد.
هدستهای واقعیت مجازی هر روز به بلوغ خود نزدیکتر میشوند.تقاضای بازار برای این مخلوقات جدید دنیای فناوری افزایش یافته و به عنوان یکی از محصولات جالب توجه مطرح میشوند.در ابتدا تنها آکیولس و پروژه مورفیوس سونی بودند که توجه بسیاری را در حیطهی فعالیتهای واقعیت مجازی به خود جلب کردند،اما پس از مدتی در اثر همکاری سامسونگ با آکیولس،دستگاهی با عنوان Gear VR معرفی شد که گلکسی نوت 4 سامسونگ را به یک پوشیدنی با تجربهای سهبعدی از دنیای مجازی بدل میسازد.
اما در مسیر استفاده از دستگاههای واقعیت مجازی،یک مشکل اساسی وجود دارد.این هدستها نه تنها ظاهری عجیب و نامتعارف دارند،بلکه از کاربر میخواهند دنیای واقعی اطراف و ارتباط با سایر افراد را در حین استفاده از آنها به کلی کنار بگذارد.حال سامسونگ تلاش دارد فناوری واقعیت مجازی خود را از مجاری دیگری به محبوبیت برساند.
این کمپانی کرهای به تازگی با بزرگترین شرکت هواپیمایی استرالیا وارد قرار داد شده و بر اساس این توافق،هدست Gear VR سامسونگ در پروازهای درجه یک برخی هواپیماهای شرکت Qantas به مسافران ارائه خواهد شد تا طی مدت پرواز از آن بهره ببرند.زمان اجرای این تصمیم،اواسط ماه می اعلام شده است.البته این قرارداد به پروازها محدود نیست و قرار است این شرکت هواپیمایی،در سالنهای انتظار فرودگاه نیز هدست واقعیت مجازی سامسونگ را به مسافران خود پیشنهاد کند.
کافی است کمی به جوانب این مسأله فکر کنیم تا متوجه فوقالعاده بودن ایدهی بازاریابی نهفته در پس آن شویم.هواپیماها و فرودگاهها از معدود مکانهایی هستند که ضوابط اجتماعی متفاوتی از جوامع عادی انسانی دارند.این مکانها معمولاً پر از افراد غریبه بوده و نادیده گرفتن تمامی آنها هیچ احساس عذاب وجدان یا حس بد اجتماعی را به کاربر منتقل نخواهد کرد.در واقع،بسیاری افراد برای رها شدن از فضای غربت زده و ناخوشایند این محیطها از هرگونه رویدادی که آنها را از این حال و هوا خارج کند سپاسگزار هم خواهند بود.
احتمالاً فرودگاهها و هواپیماها از معدود مکانهای اجتماعی است که پوشیدن یک ماسک بزرگ مشکی و نادیده گرفتن محیط و اطراف برای چند ساعت قابل پذیرش باشد.مسلماً در ابتدای کار با نگاه عجیب عدهای از افراد حاضر در محیط مواجه خواهیم شد اما به سختی میتوان به محیط عمومی دیگری فکر کرد که پوشیدن یک هدست واقعیت مجازی در حضور دیگر انسانها احساس ناراحتی کمتری به کاربر منتقل کند.
متأسفانه محتوای ارائه شده به واسطهی این قرارداد در مرحلهی اول بیشتر به تورهای اول شخص واقعیت مجازی،نمایی از فرود هواپیماهای این شرکت و محتوای تبلیغاتی ارائه شده توسط شرکای تورسیتی این شرکت هواپیمایی محدود شده است.بنابراین نمیتوان انتظار ارائهی محیطی کاملاً مجازی و حرکت در آن را داشت؛که البته با توجه به این موضوع که کاربر در محیط هواپیما ملزم به نشستن روی صندلی و بستن کمربند ایمنی خود خواهد بود چندان هم دور از انتظار نبوده است.
این تنها اولین قدم در مسیر آینده است.سرانجام به مرحلهای خواهیم رسید که واقعیت سخت تحمل مدت پرواز با واقعیت مجازی دلچسب جایگزین خواهد شد.
zoomit.ir
فروشگاه مرکزی سامسونگ
8820653088647768
www.samsungcenter.ir