طبق اخبار و گزارشها اپل در حال ساخت خودرو خودران یا سیستم مرتبط با آن است و به احتمال زیاد نخستین خودرو خودران کوپرتینوییها در سال ۲۰۲۵ رونمایی خواهد شد. البته ادعاهایی نیز مبنیبر رونمایی زودهنگام خودرو یادشده وجود دارد. اکنون گزارشی جدید ادعا میکند که غول دنیای فناوری در حال سفارش ماژولهایی برای سیستم اتوپایلوت است.
به گزارش TheElec، اپل برای توسعه ماژولها و بستههای تراشه بهمنظور استفاده در وسیلهی نقلیه الکتریکی و خودران با شرکت کرهای OSAT همکاری میکند. درواقع، عملکرد سیستم اتوپایلوت توسط ماژولهای یادشده مدیریت میشود که درنهایت روی چیپست اصلی گنجانده میشوند. تراشههای خودروهای خودران مبتنیبر محاسبات هوش مصنوعی معمولاً واحد پردازش عصبی، واحد پردازش مرکزی، واحد پردازش گرافیکی، حافظه و رابط پردازش دوربین دارند.
تصمیم اپل در سپردن مونتاژ ماژولها به تولیدکنندهی کرهای بسیار شبیه به تسلا است و اگرچه این قرارداد بهتازگی فاش شده، ظاهراً فرایند تولید به طور تقریبی یک سال است که در حال انجام است و سال آینده تکمیل میشود. به نظر میرسد رویکرد اپل مانند توسعهی تراشه M1 باشد؛ جایی که ماژولهای جداگانه در ابتدا بهعنوان چیپستهای مستقل برای اهداف آزمایشی ساخته و در نهایت بهصورت یکپارچه در سطح سیلیکون تعبیه میشوند.
گزارش منتشر شده در سال گذشته نشان میداد اپل درصدد بهکارگیری تکنولوژی و مجوزهای استفاده از فناورهای ثالث در پردازندهای موسوم به «C1» بهعنوان قلب تپندهی Apple Car است. مدتها است که اپل همکاری با شرکت صنایع نیمههادی تایوان (TSMC) را در زمینهی فناوری چیپستهای خودرو خودران شروع کرده است. از قرار معلوم، هر دو شرکت برای تأسیس کارخانهی تولید تراشههای Apple Car در ایالات متحدهی آمریکا زیرساختهای لازم را ایجاد کردهاند و در حال مذاکره با منابع زنجیرهی تأمین قطعات الکترونیک خودرو برای اطمینان از مطابقت با مقررات و استانداردهای فعلی هستند.
در آن زمان، گفته میشد C1 میتواند شباهت زیادی به طراحی تراشهی A12 Bionic داشته باشد که سال ۲۰۱۸ با فرایند مشابه هفتنانومتری TSMC ساخته شده بود؛ اما اکنون پیشبینی میشود که تراشه خودروهای خودران اپل مبتنیبر تراشههای جدیدتر این شرکت و بسیار پیشرفتهتر از تراشههای در حال حاضر تسلا باشد. میتوان پیشبینی کرد اهالی کوپرتینو در تراشهی اصلی از فناوریهای ثالث مانند هستهی اصلی Occula NPU شرکت Seeing Machines استفاده کنند که به اپل امکان میدهد مجموعهای از ویژگیهای هوش مصنوعی در داخل کابین مانند ردیابی چشم راننده بهرهمند شود. بهنظر میرسد اپل دو گزینهی بالقوه برای ورود به حوزهی وسایل نقلیهی خودران را بررسی کرده باشد. ظاهراً گزینهی نخست شامل مدلی با تواناییهای خودران محدود مانند خودروهای فعلی است؛ درحالیکه سناریو دوم خودرویی را شامل میشود که میتواند کاملاً بدون دخالت انسان رانندگی کند.