طبق گزارش جدید شرکت تحقیقاتی کانترپوینت، بازار گوشیهای هوشمند اروپا همچنان از وضعیت بد اقتصادی رنج میبرد و فروش گوشیها در سهماههی سوم 2022 نسبتبه مدت مشابه سال قبل 16 درصد کاهش یافت. بااینحال، عرضه آیفون 14 اپل و پیشرفت قابلتوجه شیائومی و ریلمی در روسیه به رشد 4 درصدی فروش درمقایسه با سهماهه دوم 2022 کمک کرد.
بهگفتهی یان استریجاک، معاون مدیر تحقیقات کانترپوینت، وضعیت کلی هنوز در اروپا ناخوشایند است. تقاضای ضعیف مصرفکننده برای دستگاههای گرانقیمت که بهدلیل مشکلات عرضه مربوط به قرنطینه در چین تشدید شد، به این معنی بود که عرضه آیفون 14 اپل آنطور که انتظار میرفت قوی نبود و به سامسونگ کمک کرد در رتبه اول باقی بماند؛ هر چند خبر خوبی برای برخی از فروشندگان بهشمار میرفت. فروش گوشیهای شیائومی و ریلمی در اروپای شرقی بهطور قابلتوجهی افزایش پیدا کرد؛ زیرا هر دو بهدنبال سرمایهگذاری بر ادامهی غیبت رسمی اپل و سامسونگ از بازار روسیه بودند. این رشد به شیائومی کمک کرد تا اپل را بهعنوان دومین تولیدکننده گوشیهای هوشمند اروپا پشت سر بگذارد، درحالیکه ریلمی و اوپو بهترتیب به چهارمین و پنجمین کمک تولیدکننده بزرگ گوشی هوشمند منطقه تبدیل شدند.
استریجاک درمورد چشمانداز باقیمانده سال اضافه کرد: با توجه به قدرت جدیدترین آیفون در سهماهه چهارم، بهبودهای بیشتر در سهماهه آینده محتمل است. بااینحال، انتظارات از یک زمستان سخت تقاضای مصرفکننده را محدود میکند و با توجه به اینکه برخی از تولیدکنندگان با چالش موجودی اضافی مواجه هستند، بعید بهنظر میرسد که فروش گوشیها به سال گذشته برسد، چه برسد قبل از همهگیری ویروس کرونا.