شرکت بینالمللی IDC که مشهور به ارائه دادههای مرتبط با بازار لوازم الکترونیکی همچون گوشی، کامپیوتر و تبلت است؛ اطلاعات جالبی در گزارش سهماههی دوم 2023منتشر کرده که طبق اعلام این شرکت، فروش تبلتها در بازهی زمانی موردبحث افت شدیدی را تجربه کرده و با 28.3 درصد کاهش در مقایسه با دورهی زمانی مشابه سال گذشته به 29.9 میلیون دستگاه رسیده است. علاوهبراین، فروش کرومبوکها با افت 1.8 درصدی نسبت به سهماههی دوم سال 2022مواجه شده و به 5.8 میلیون دستگاه رسید. گزارش IDC نشانگر این است که مصرفکنندگان بهدلیل شرایط تورمی اقتصاد جهانی در هزینههای خود برای خرید محصولات جدید، بیشتر صرفهجویی میکنند. افزونبراین، کمبود مداوم تراشه و اختلالات ناشی از زنجیرهی تأمین باعث شده دسترسی به تبلتها محدودتر شود.
آمار فروش تبلتها در سهماهه دوم 2023
غول فناوری مستقر در کوپرتینو بار دیگر نشان داد یکهتاز بازار تبلتها محسوب میشود. اپل در سهماههی دوم 2023 حدود 10.5 میلیون آیپد بهفروش رسانده و درواقع 37 درصد از سهم این بازار را ازآن خود کرده است. البته تبلتهای شرکت آمریکایی درمقایسه با سهماهه دوم سال 2022 کاهش فروش 16.8 درصدی را تجربه کردهاند. سامسونگ نیز در سهماههی دوم 2023 حدود 5.8 میلیون تبلت به بازار عرضه کرده و 20.6 درصد از سهم بازار را به دست آورده و جایگاه دوم برترین فروشندهی تبلت جهان را به خود اختصاص داده است. البته فروش این شرکت نسبتبه بازه زمانی مشابه سال گذشته 18.3 درصد کاهش یافت. لنوو نیز موفق شد با فروش 2.1 میلیون تبلت جایگاه سوم فهرست را ازآن خود کند و درحالحاضر 7.6 درصد از سهم بازار مذکور را دراختیار دارد؛ بااینحال این شرکت نسبتبه سال گذشته 38.8 درصد افت فروش را در بخش تبلتها تجربه کرده است.
هواوی و شیائومی نیز بهترتیب جایگاه چهارم و پنجم برترین فروشندگان تبلت جهان در سهماههی دوم 2023را به خود اختصاص دادهاند. هواوی با فروش 1.7 میلیون تبلت، 5.9 درصد از سهم این بازار را دراختیار دارد و شیائومی با فروش حدود یک میلیون تبلت، 3.6 درصد از سهم بازار موردبحث را ازآن خود کرده است. نکتهی قابلتوجه اینکه هردو برند چینی در سهماههی دوم سال جاری کاهش 20 درصدی را در فروش تبلتهای خود تجربه کردهاند.
فروش جهانی کرومبوکها در سهماههی دوم 2023
درحالیکه کرومبوکها هم در سهماههی دوم 2023 کاهش فروش را تجربه کردهاند، اما وضعیت بهتری در مقایسه با کاهش فروش تبلتها دارند. در این بازهی زمانی 5.8 میلیون دستگاه کرومبوک روانهی بازار شد که در مقایسه با دورهی زمانی مشابه سال 2022 فقط 1.8 درصد کاهش یافته است. اچپی در سهماههی دوم سال 2023 حدود 900 هزار کرومبوک بهفروش رساند و 15.6 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد. لنوو نیز با فروش 1.3 میلیون کرومبوک در این بازهی زمانی 21.7 درصد از سهم بازار را دراختیار دارد. دل با عرضهی 1.5 میلیون کرومبوک در این دوره، 25.6 درصد از سهم این بازار را ازآن خود کرد.
بهنظر میرسد شاهد ادامهی کاهش فروش تبلتها در سهماههی سوم 2023 باشیم. رفتار محتاطانهی مصرفکنندگان، اختلالات زنجیرهی تأمین و تورم در اقصاد جهانی ازجمله مهمترین دلایل ایجاد شرایط فعلی بازار تبلتها بهشمار میروند. بههرحال کرومبوکها در این دوره فروش پایدارتری را تجربه کردهاند.