طبق آخرین گزارش شرکت تحقیقاتی Counterpoint، پایداری گوشیهای هوشمند در حال رسیدن به قلههای جدیدی است و اپل و سامسونگ در زمینهی نوآوریهای پایدار پیشتاز هستند. این گزارش که «گوشیهای هوشمند و اقتصاد چرخشی و ایجاد آیندهای پایدار» نام دارد، پنج شرکت تولیدکنندهی برتر تجهیزات اصلی گوشیهای موبایل را براساس تلاشهایشان برای کاهش تأثیر آنها بر محیط زیست ازطریق استفادهی مجدد از مواد و بازیافت دستگاهها و به حداقل رساندن ضایعات در هر مرحله، از طراحی گوشی هوشمند، تولید و بستهبندی گرفته تا مصرف انرژی ارزیابی میکند.
پیشتازی اپل و سامسونگ در پایداری گوشیهای هوشمند
ارزیابی گزارش بهشکلی است که چشمانداز هر تولیدکننده و رویکرد کلی برای پایداری را مورد ارزیابی قرار میدهد. ظاهراً چشمانداز اپل شفافتر از رقبایش است. بااینحال، هریک از تولیدکنندههای برتر در سه مرحلهی اصلی اقتصاد چرخشی گوشیهای هوشمند عملکرد متفاوتی دارند: تولید و مصرف و بازیافت. ازلحاظ تولید، تولیدکنندهها بر اجزای سازگار با محیطزیست و بستهبندی و مکانیزمهای صرفهجویی در آب در فرایندهای تولیدی خود تمرکز کردهاند. برندهایی مانند سامسونگ و اپل و اوپو نیز فروشندگان خود را تشویق کردهاند که به قواعد زیستمحیطی پایبند باشند. بااینحال، درآمد و سود همچنان اهداف اصلی این شرکتها هستند.
ازلحاظ مصرف، تولیدکنندهها باید میل به انگیزهدادن به مصرفکنندگان برای ارتقا به دستگاههای جدیدتر و پیشرفتتر با نیاز به حفاظت از محیطزیست را متعادل کنند. تولیدکنندههای چینی مانند اوپو و شیائومی و ویوو در تلاش برای بهبود عمر باتری و بهرهوری انرژی هستند. اپل ازنظر بادوام و بهروز بودن و نوآوریهای پایداری و سامسونگ ازنظر تعمیر و بهرهوری انرژی و شبکههای پس از فروش برتری دارند. وقتی از بازیافت صحبت میشود، تولیدکنندهها نقش مهمی در بازیابی یا تعمیر گوشیهای هوشمند خود پس از رسیدن به پایان عمر مفید ایفا میکنند. هدف اصلی کاهش ضایعات الکترونیکی است. بازار جهانی محصولات نوسازیشده (محصولی که پس از عیبیابی و تعمیر، مجدداً بستهبندی و به بازار عرضه میشود) در سالهای اخیر رشد قابلتوجهی کرده است؛ اما اقدامات تولیدکنندهها درزمینهی نوسازی و کاهش ضایعات الکترونیکی محدود است.
درمجموع، بااینکه اپل و سامسونگ ازلحاظ ابتکارات پایداری پیشتاز هستند، تلاشهای تمام تولیدکنندههای گوشیهای هوشمند درمقایسهبا حجم گوشیهای هوشمند جدیدی که هرسال روانهی بازار میشوند، کم است. تولیدکنندهها برای ایجاد تفاوت واقعی در مبارزه با ضایعات الکترونیکی و دیگر مسائل زیستمحیطی، برای تشویق استفادهی مجدد و بازیافت گوشیهای هوشمند باید بیشتر تلاش کنند و پایداری را در تمام مراحل چرخه عمر دستگاهها در اولویت قرار دهند.