از انتشار نخستین نسخهی عمومی اندروید حدوداً ۱۴ سال میگذرد و برندهای متعددی با گوشیهای هوشمند مجهز به این سیستمعامل وارد بازار شدند و مدتی بعد اثری از آنها باقی نماند. سهم شرکتهای مختلف از این بازار بهطور مداوم درحال تغییر است؛ اما سامسونگ یکی از شرکتهایی بهشمار میرود که همچنان حضور پررنگی در این حوزه دارد. اغلب کاربران دنیای فناوری از سامسونگ تمجید میکنند که تا این لحظه جایگاه اول را ازآن خود کرده است. با انتقال بازار بهسمت محصولات جدید و تلاشهای گستردهی شرکت کرهای در اکوسیستم اندروید، تسلط این برند چندان هم غیرمنطقی بهنظر نمیرسد. زمانیکه درمورد «چهرهی اندروید» صحبت میکنیم، هیچ شرکتی حتی گوگل، بهاندازهی بزرگترین برند چندملیتی کرهای در مرکز توجه قرار ندارد که البته تنها دلیل آن دراختیارداشتن بیشترین سهم بازار گوشیهای هوشمند نیست.
خلق اعتدال در بازار
غول فناوری کرهای زمان معرفی گوشی محبوب گلکسی S2، از تولیدکنندگان انگشتشماری محسوب میشد که منابع و قدرت کافی را برای ساخت محصولات رقیب آمریکایی خود یعنی اپل دراختیار داشت. امتیاز نوآورانه با گوشیهای نمادین گلکسی S3 و گلکسی S6 اج و بسیاری از مدلهای سری گلکسی نوت که بهترین سختافزار ارائهشده در اندروید را بهنمایش میگذارند، این شرکت و اندروید را در مرکز توجه نگه داشت. بهرهمندی از نمایشگرهای منحنی، ساخت گوشیهایی با صفحهنمایش بسیار بزرگ، اضافهکردن قلم لمسی و... باعث شد تا رسانههای غربی از جولانگاه اپل بیرون بیایند. طی سالهای گذشته، برندهای دیگر نیز موقعیتهای مختلفی در دنیای اندروید تجربه کردهاند. وانپلاس با شعار «هیچگاه درجا نزن»، اولین گوشی سری پیکسل و انبوهی از سرمایهگذاریهای شکستخورده ازجمله پروژهی Ara و گوشی Red Hydrogen One برخی نگاههای ناپایدار را به خود جلب کردند. حتی برخی از این محصولات اثرات دائمی و مهمی روی اندروید بهجا گذاشتند.
بااینحال، هیچکدام از آنها عصر مدرن موبایل را مثل اپل و سامسونگ تعریف نکردند. درحقیقت، جدال اصلی میان کوپیتینوییها و غول فناوری کرهای میباشد؛ نه میان اپل با گوگل یا سایر شرکتهایی که اغلب مرزها را در رقابت فناوری گوشیهای هوشمند ترسیم کردهاند. با نگاهی به خطتولید محصولات فعلی سامسونگ، سری گلکسی S22 شرکت کرهای همچنان بهترین ترکیب سختافزار و نرمافزار در بازار را به کاربران ارائه میدهند. علاوهبراین، گلکسی زد فولد ۴و گلکسی زد فلیپ ۴، تنها گوشیهای تاشویی بهشمار میروند که بهطور گسترده در سراسر جهان دردسترس کاربران معمولی قرار دارند. شیائومی و اوپو نیز درحال آزمایش گوشیهای تاشو خود هستند؛ اما گوشیهای برندهای مورداشاره فاقد اصلاحاتی است که شرکت کرهای در چهار نسل از این محصولات ارائه میدهد. ناگفته نماند که نمیتوان دستگاههای تاشو اوپو و شیائومی را غیر از چین در سایر کشورهای جهان تهیه کرد. ازطرفدیگر، هواوی نیز بهدلیل تحریمهای گوگل و عدم پشتیبانی از خدمات این شرکت، نمیتواند آنطورکه باید به رقابت با سامسونگ بپردازد. درنهایت، اپل نیز درحالحاضر گوشی هوشمند تاشو روانهی بازار نکرده است. درحالیکه پیشرفتهای سالانه بهاندازهی سالهای پیش شگفتانگیز نیست، سامسونگ استاد نوآوری است و درصورتیکه صنعت در سالهای آینده کاملاً از مدلهای جدید این شرکت استقبال کند، میتواند بهعنوان رهبر محصولات تاشو اندرویدی به مسیرش ادامه دهد.
قدرت تأثیرگذاری سامسونگ روی اندروید بیشتر از گوگل است
طی سالهای اخیر، سامسونگ حتی بیشتر از گوگل در مسیر بهبود و توسعهی اندروید تأثیرگذار بوده است. البته این موضوع کاملاً صحیح است که گوگل حاکمیت سیستمعامل موبایلی محبوب خود را در دست دارد؛ اما برند کرهای همان شرکتی بهشمار میرود که دستورالعملها را برای ادامهی مسیر این پلتفرم ارائه داده است. گوشیهای تاشو و توسعهی ضروری اندروید 12L ازجمله نمونههایی محسوب میشود که سامسونگ یکی از دلایل مهم ایجاد آن بوده است. آزمایش گوشیهایی که از فرمفکتورهای نسلهای بعدی بهره میبرند، باعث همکاریهای بسیار نزدیک میان این دو غول فناوری شد؛ بهطوریکه شرکت کرهای سرعت را تنظیم میکند و گوگل نیز تمام تلاش خود را برای ارائهی قابلیتهای مخصوص دستگاههای تاشو بهکار میگیرد. البته رابطهی ایجادشده میان این دو شرکت با سرعت کمی پیش رفت و ارائهی ویژگی ظاهری واضحی مثل نواروظیفهی جدید گلکسی زد فولد ۴، چهار سال بهطول انجامید.
سامسونگ پروژهی سیستمعامل پوشیدنی گوگل را نیز بهراحتی وارد عصر مدرن کرد. WearOS تا سالها پس از آغاز فعالیتش زیرنظر گوگل از عملکرد بهنسبت ضعیفی برخوردار بود؛ بهطوریکه مدتها ترجیح شرکت کرهای بهرهمندی از سیستمعامل اختصاصیاش موسوم به تایزن بهجای WearOS بود. بااینحال، نسخهی سوم پلتفرم پوشیدنی گوگل باردیگر موجب ایجاد همکاری جدیدی میان این دو برند شد و جان تازهای به آن بخشید. درحالحاضر، غول فناوری کرهای چندین محصول پیشرفته را با WearOS به بازار عرضه کرده و با قدرت بیشتری با اکوسیستم اپل واچ رقابت میکند.
سامسونگ به بهینهتر شدن اندروید کمک بسزایی کرده است؛ اما شاید یکی از برداشتهای بحثبرانگیزتر این باشد که اگر به اکوسیستم اپلیکیشنهای گوگل وابسته نباشد، گجتهای پوشیدنی برند کرهای چگونه به مسیرشان ادامه خواهند داد؟ تصور اینکه شرکت کرهی جنوبی با همان سرعتی که سختافزارهای جدید تولید میکند، دستاوردهای جدیدی در بخش نرمافزاری دستگاههای خود ارائه دهد، کمی سخت بهنظر میرسد. البته پلیاستور و خدمات گوگلپلی جایی است که مصرفکنندگان و توسعهدهندگان را گرد هم میآورد و سامسونگ با بهرهمندی از این بسترها، خود را به اندروید زیرنظر گوگل متصل نگه میدارد.
وعدهی بهروزرسانی محصولات پرچمدار و میانردهی سامسونگ را چگونه میتوان در نظر نگرفت؟ طبق اعلام شرکت کرهای، تا چهار نسخهی اصلی سیستمعامل اندروید و پنج سال وصلههای امنیتی برای گوشیهای متعدد از زد فولد ۴ دوهزار دلاری گرفته تا گلکسی A53 5G چهارصدوپنجاه دلاری به طرفدارانش ارائه میدهد که بسیار فراتر از آن چیزی خواهد بود که سایر شرکتها برای محصولاتشان ارائه میکنند. اقدام غول فناوری کرهای در بخش بهروزرسانیها، باعث شد کاربران به سایر تولیدکنندگان گوشیهای اندروید فشار بیشتری آورند؛ درغیراینصورت، محصولات آنها بهعنوان ارزش نسبتاً ضعیفی که در ازای مبلغ درنظرگرفتهشده ارائه میدهند، با انتقاد روبهرو خواهد شد. بهعنوان مقایسه، حتی گوگل با ارائهی سه نسخهی اصلی اندروید و پنج سال بهروزرسانی امنیتی برای مجموعهی بسیار کوچک پیکسلهای خود، در این زمینه به سامسونگ نمیرسد.
سامسونگ؛ چهره اندروید
سامسونگ در دههی گذشته مطمئناً عملکرد بینقصی نداشته است. شرکت کرهی جنوبی با مشکلات متعددی مواجه شد و حتی رونمایی یک یا دو محصول آن به فاجعه انجامید؛ بهخصوص ماجرای گلکسی نوت ۷ به بهبود اندروید یا گوشیهای برند کرهای کمکی نکرد. سایر برندها نیز تأثیرات عمدهای بر افراد محلی خاص گذاشتهاند که ازجمله میتوان به رشد انفجاری شیائومی در جنوب آسیا و شهرت اوپو در چین اشاره کرد. بیشک سامسونگ تنها شرکت تأثیرگذار روی اکوسیستم اندروید نیست؛ اما وقتی از چهرهی جهانی سیستمعامل مذکور صحبت میشود، این شرکت شناختهشدهترین برند جهان بهشمار میرود.
اندروید به بهترین سیستمعامل موبایلی مبدل شده و دلیل آن انحصاراً نظارت گوگل یا اقدمات سامسونگ نیست. ویژگی اصلی سیستمعامل گوگل، مشارکت تمامی برندها در توسعهی آن و حتی الهام از ایدههای خلاقانهی یکدیگر است که باعث میشود این اکوسیستم را بیشازپیش توسعه دهند. مسلماً تمام ما علاقهمند هستیم رقیب قدرتمندی در سطح سامسونگ با این شرکت وارد نبرد شود؛ زیرا در آن شرایط انتظار میرود سرعت دستاوردها و ارائهی محصولات جدیدتر با تکنولوژیهای کاربردیتر و بهینهتر درمقایسهبا زمان حاضر افزایش چشمگیری داشته باشد. درحقیقت، میتوان گفت همچنان فضای بسیار زیادی برای توسعهی محصولات نوآورانهی جدید در بازار گوشیها و گجتهای پوشیدنی اندرویدی وجود دارد. درنهایت باید اشاره کنیم که سامسونگ برند موردعلاقهی همهی ما محسوب نمیشود؛ اما اقدامات و تلاشهای شرکت کرهای روی اکوسیستم اندروید در دههی گذشته باعث شده همچنان در مرکز توجهات باقی بماند.