سامسونگ سال گذشته از اولین تلویزیون OLED خود با نام S95B پس از یک دهه رونمایی کرد. درحالیکه این تلویزیون پرچمدار 4K شرکت کرهای نبود؛ اما توانست توجه و تحسین بیشتری نسبت به QN95B (تلویزیون 4K پرچمدار سامسونگ در سال 2022) را به خود جلب کند. این توجه بهدلیل دقت رنگ استثنائی تلویزیون QD-OLED، زوایای دید، نسبت کنتراست و زمان پاسخگویی بود. بااینحال، فروش تلویزیون QD-OLED هنوز انتظارات شرکت را برآورده نکرده است.
طبق گزارش شرکت تحقیقاتی Omdia، سامسونگ دیسپلی در اوایل سال 2022 با مشکلات تولید پنلهای QD-OLED خود مواجه شد و نتوانست پنلهای کافی را برای Samsung DX (واحد فروش تلویزیونهای سامسونگ) تأمین کند. از این رو، سامسونگ DX نتوانست تلویزیون مورداشاره را در سراسر جهان عرضه کند و عرضهی تلویزیون S95B را محدود کرد. تولید پنل QD-OLED از جولای 2022 بیش از 80 درصد افزایش یافته و سامسونگ نیز برای بهبود فروش، قیمت تلویزیونها را کاهش داده است. در نتیجه، فروش تلویزیون QD-OLED از ماه اکتبر به بیش از 70 هزار دستگاه در ماه افزایش یافت. اگرچه افت قیمت، تکانی به فروش تلویزیونهای OLED داد، اما حتی این افزایش فروش نیز آنچنان به انتظارات سامسونگ نزدیک نیست.
فروش تلویزیونهای QD-OLED سامسونگ در سال 2022 به سختی از 350 هزار دستگاه عبور کرد
غول فناوری کرهای امیدوار بود که بیش از 600 هزار دستگاه از تلویزیون QD-OLED خود را بفروشد؛ اما در واقعیت به سختی از مرز 350 هزار دستگاه در سال 2022 عبور کرد. انتظار میرود فروش S95B سامسونگ و A95K سونی با استفاده از همان پنل QD-OLED به 440 هزار دستگاه برسد. این کاهش قیمت بر فروش تلویزیونهای Neo QLED سامسونگ که از فناوری Mini LED استفاده میکنند، تأثیر منفی گذاشت.
بااینحال در سال 2023، سامسونگ DX درحال تغییر استراتژی خود است و تصمیم دارد برای تبلیغ تلویزیونهای QD-OLED جدیدش با نامهای S90C و S95C تمام تلاشش را بهکار گیرد. هر دو این تلویزیونهای جدید اوایل ماه جاری در نمایشگاه CES 2023 در لاس وگاس آمریکا رونمایی شدند. آنها دارای حداکثر روشنایی 2000 نیت، درخشندگی رنگ بالاتر، راندمان انرژی بالاتر، دوام بیشتر و بازتاب کمتر نور محیط هستند. سامسونگ همچنین نسخهی 77 اینچی این تلویزیون را معرفی کرده است (مدل 2022 محدود به نسخههای 55 اینچی و 65 اینچی بود) که احتمالاً فروش آن را بیشازپیش خواهد کرد.
شرکت کرهای با رقابت بیشتری با فیلیپس، شارپ و TCL روبرو خواهد شد که قصد دارند تلویزیونهای QD-OLED خود را عرضه کنند. بنابراین، سامسونگ باید مراقب باشد که جدیدترین تلویزیونهای QD-OLED خود را چگونه قیمتگذاری میکند و چقدر میتواند با ارائهی ویژگیهای نرمافزاری بیشتر تلویزیونهای خود را از شرکتهای رقیب متمایز کند. شرکت تحقیقاتی Omdia انتظار دارد بازار تلویزیونهای QD-OLED در سال 2023، 141 درصد رشد سالانه داشته باشد و تا سال 2026 به 2 میلیون دستگاه برسد.