نهاد ناظر و کمیسیون مصرفکنندگان استرالیا موسوم به ACCC سال 2019 پروندهای را برای تبلیغات مربوط به هفت مدل از گوشیهای هوشمند سری گلکسی سامسونگ مطرح کرد. این شرکت را بهدلیل گمراه کردن و فریب مشتریان با ادعاهای خود در مورد گوشیهای هوشمندش با بیش از 300 آگهی از فوریه 2016 به دادگاه کشاند.
طبق گزارش وبسایت Neowin، این تبلیغات در رسانههای اجتماعی، فضای آنلاین، تلویزیون، بیلبوردها، بروشورها و سایر رسانههایی منتشر شده که گوشیهای گلکسی را در برابر آب مقاوم نشان میدهند. در این آگهیهای تبلیغاتی، گوشیهای گلکسی در استخرها و سواحل مورد استفاده قرار میگرفتند، درحالیکه سامسونگ نیز آنها را بهعنوان محصولاتی معرفی کرده است که تا عمق 1.5 متری آب بهمدت 30 دقیقه دوام میآورند.
سامسونگ برای حلوفصل این پرونده موافقت کرده که 9 آگهی برای هفت دستگاه سری گلکسی گمراهکننده بوده است. این شرکت همچنین اعتراف کرده که اگر دستگاهها در آب شور یا استخر استفاده شوند، احتمال آسیبدیدن آنها وجود داشته است. ناگفته نماند غول فناوری کرهای از آن زمان با تغییرات سختافزاری و نرمافزاری در مدلهای بعدی گوشیهای سری گلکسی، این مشکل را برطرف کرده است.
قاضی مایکل مورفی توافق بین سامسونگ و سازمان نظارتی استرالیا را تأیید کرد. او گفت بسیاری از مصرفکنندگان با تکیه بر نمایندگیها از گوشیهای خود بهشکلی که در این تبلیغات نشان داده شده استفاده میکردند. وی افزود که جریمهی 14 میلیون دلاری بهعنوان عاملی بازدارنده عمل میکند و درحقیقت، 14 درصد از سود سامسونگ استرالیا در شش سال گذشته است. همچنین اعلام کرد که این شرکت اخیراً پس از سالها مخالفت با پروندهی ACCC برای حلوفصل این موضوع همکاری کرده است.
جینا کاسگوتلیب، رئیس ACCC از این حکم استقبال کرد و گفت: این جریمه بهعنوان یادآوری و هشداری مهم برای مشاغل عمل کرده و نشان میدهد همهی ادعاهای مربوط به محصولات باید ثابت شوند. ACCC به اقدامات اجرایی علیه مشاغلی که مصرف کنندگان را با ادعاهایی در مورد ماهیت یا مزایای محصولات خود گمراه میکنند، ادامه خواهد داد. سامسونگ جریمهی 14 میلیون دلاری را علاوهبر هزینهی 200 هزار دلاری برای کمک به هزینههای ACCC ظرف مدت 30 روز پس از سفارش پرداخت خواهد کرد.