اوایل هفتهی جاری، نشریهی کرهای The Elec گزارشی منتشر کرد که نشان میداد سامسونگ، بزرگترین تولیدکننده گوشیهای اندرویدی در جهان، احتمالاً تغییر نسبتاً بزرگی در استراتژی خط تولید خود برای سال 2024 اعمال کند. مدت کوتاهی پس از ادغام سری نوت در نسل اول سری گلکسی S، این شرکت اکنون آمادهی کنار گذاشتن استراتژی قدیمی سهگانه خود در این سری است. براساس گزارش Androidauthority، درحالیکه انتظار میرود نسل آینده گلکسی اس 23، مانند سال گذشته متشکل از سه مدل باشد، پرچمداران 2024 احتمالاً تغییرات قابلتوجهی را تجربه کنند. اگر این شایعات حقیقت داشته باشند، خانوادهی S24 فقط با پرچمدار مقرونبهصرفه گلکسی اس 24 و گلکسی اس 24 اولترا سامسونگ عرضه میشود که مدل اولترا، تنها بهعنوان گوشی ردهبالا و گرانقیمت غیرتاشدنی در سبد محصولات سامسونگ قرار خواهد گرفت. درحالیکه افشاگر خوشنام، رولاند کوانت، بلافاصله این شایعه را تکذیب کرد، اما ما را به فکر فرو برد. آیا کنار گذاشتن گلکسی S24 پلاس واقعاً ایده بدی است؟ بهنظر نمیرسد اینگونه باشد؛ زیرا دلایل متعددی برای این تصمیمگیری وجود دارد.
آیا سامسونگ باید از شر مدل پلاس خلاص شود؟
طبق بینشهای شرکت تحقیقاتی جهان (Gfk)، گزارش The Elec نگاهی عمیقتر به حجم فروش گوشیهای سامسونگ در سال 2022 میاندازد. این گزارش حاکی از آن است که از مجموع فروش سری S22، گلکسی اس 22 پلاس میانرده، 17 درصد را از آن خود کرده است. درحالیکه گلکسی اس 22 استاندارد و گلکسی اس 22 اولترا پرچمدار بهترتیب 38 و 45 درصد از فروش را به خود اختصاص دادهاند. در سالی که به اعتراف خود سامسونگ، فروش و در نتیجه سود بهطور قابلتوجهی بهتر بوده است، تصویر چندان خوبی برای گلکسی اس 22 پلاس ترسیم نمیکند. با نگاهی به سری گلکسی اس 21، متوجه خواهیم شد که حجم کلی فروش نسبتبه سری گلکسی اس 10 کاهش 47 درصدی را تجربه کرده است. درحالیکه تفکیک واضحی از حجم گوشیها نداریم، تخمینها نشان میدهند که سامسونگ انتظار داشت گوشیهای مدل پایه بیشتر فروخته شوند و گلکسی S21 اولترا و S21 پلاس هر کدام 8 میلیون دستگاه را ازآن خود کنند. با در نظر گرفتن اینکه سامسونگ تقاضا برای S21 اولترا را دستکم گرفت و با کمبود پرچمداران خود مواجه شده است، گوشی پرچمدار میانرده سامسونگ هیچگاه به اندازهی حجم محموله موفق ظاهر نشد.
البته این موضوع چندان تعجبآور نیست؛ زیرا برای گلکسی اس 22 پلاس که با برچسب قیمتی 999 دلار روانهی بازار شد (200 دلار کمتر از گلکسی S22 اولترا) کاهش زیاد مشخصات به هیچ وجه توجه مخاطبان را به خود جلب نکرد. بااینحال، فروش بسیار کمتر نیز نشانهای از تغییرات گسترده در جمعیت خریداران در میان برندهای گوشی هوشمند است. رقیب اصلی سامسونگ یعنی اپل در بازار گوشیهای پریمیوم نیز مشکلات مشابهی دارد. تنها چند هفته پس از عرضهی آیفون 14 پلاس، شایعاتی مبنیبر این موضوع به گوش رسید که گوشی میانردهی پریمیوم مورداشاره امسال شاید با مسائلی مواجه شود. درواقع، تا حد زیادی تصور میشود این گوشی هوشمند با همان قطعات داخلی آیفون 14 معمولی، شکست اقتصادی برای شرکت محسوب شده است. یافتن تناسب مناسب محصول با بازار مهم است و قمار اپل با مدل پلاس به وضوح مورد انتظار مخاطبانش نبود. کاربران کمی در غرب بهدنبال این محصول رفتند و برای بازارهای آسیایی که محصولی ردهبالا با نمایشگر بزرگتر را ترجیح میدادند، بسیار گران بود.
استراتژی چنددستگاهی در یک سری تازگی ندارد و سامسونگ و اپل از زمانیکه قیمت پرچمداران از مرز 1.000 دلار فراتر رفت، با آن سر و کار داشتند. به حداکثر رساندن فروش ازطریق طیف وسیعی از گزینهها تا زمانیکه قیمتها در فضای پرچمدار اقتصادی باقی میماندو مجموعه ویژگی آن را توجیه میکرد، گزینهی مناسبی بهحساب میآمد. درحالیکه هر دو برند رویکردهای متفاوتی برای این مشکل در پیش گرفتهاند، هر دو دچار مشکلات اساسی یکسانی مانند تقاضای محدود هستند. از نظر قیمت که هر 100 دلار تفاوت میتواند باعث موفقیت یا شکست محصول شود، داشتن گزینههای متنوع، منطقی بهنظر میرسد. برای خریداری که در شرایط فعلی 1.000 دلار برای گوشی هوشمند جدید هزینه میکند، این 200 دلار اضافی برای مدلی ردهبالا به اندازهی کسی که میخواهد گوشی در حد پرچمدار اقتصادی بخرد، دشوار نیست. برای اکثر خریدارانی که علاقهمند به انتخاب مدل پلاس در سری میانردههای سامسونگ هستند، خرید گلکسی اس 22 اولترا بهدلیل مجموعه ویژگیهای بسیار بهتر و قیمت نهچندان بالاتر، هزینهای قابلتوجیه است. در اکوسیستم اپل، جهش 100 دلاری درمقایسه با آیفون 14 پلاس، پردازنده سریعتر، نمایشگر بهتر و دوربین اضافی را برای شما به ارمغان میآورد.
ابعاد مهم است؛ مشخصات هم همینطور!
دلایل اعلام شده، خطر همنوعخواری (کنیبالیزیشن) محصول را در پی دارد. کنیبالیزیشن در بازاریابی و فروش بهکار برده میشود. اگر شرکتی محصولی تولید کند که با فروش آن، فروش یکی دیگر از محصولات کاهش یابد، در اصطلاح همنوعخواری یا کنیبالیزیشن رخ داده است. فروش کم گلکسی اس ۲۲ پلاس سامسونگ نمونهی کاملی از همنوعخواری محسوب میشود. یکی دیگر از عواملی که باید در نظر بگیرید، خریدارانی هستند که خواهان پرچمداران تمامعیار هستند، اما همچنان میخواهند اندازه و فرمفکتور راحتتری داشته باشند. برای این دسته از مشتریان، انتخاب بین گلکسی اس 22 پلاس یا آیفون 14 پلاس منطقی بهنظر نمیرسد. گلکسی اس ۲۲ پلاس و آیفون ۱۴ پلاس هر دو محصولی بینابینی هستند. بهعبارتدیگر، آنها پرچمداران کاملی نیستند و مزایای اندازه یا قیمت جذاب را ندارند و قیمتشان اختلاف کمی با پرچمدار واقعی دارد.
این فقط حدس و گمان نیست؛ زیرا تمایل مصرفکنندگان و تعداد فروش نیز این فرضیه را تأیید میکند. نسخهی استاندارد گوشیهای آیفون و گلکسی اس 22 سامسونگ، هر دو بهدلیل تعادل نزدیک مشخصات و قیمت محبوب هستند. در همین حال، آیفون 14 پرو و گلکسی اس 22 اولترا سامسونگ با وجود کاهش قیمت و مشکلات اقتصادی در سراسر جهان، همچنان با قیمت مناسب به بازار عرضه میشوند. شایان ذکر است که این دوگانگی واضح در ذهنیت مشتریان مدت زیادی است که وجود دارد و شاهد تأثیر آن که بر سبد برای محصولات سایر برندها نیز هستیم. البته بهنظر میرسد که گوگل نیز بهدنبال ترکیبی سهگانه است؛ اما برخلاف سامسونگ و اپل، هدف این است که به جای تقسیمبندی معمول، یک پرچمدار مشابه در دو اندازهی متفاوت و یک پرچمدار ارزانقیمت شبیه به پیکسل 7 داشته باشد.
جمعبندی
معمولاً ارزش هر محصول براساس سخت افزار و مهمتر از آن قیمت سنجیده میشود. گلکسی اس 22 پلاس سامسونگ محصول نسبتاً مناسبی است؛ اما اگر قادر هستید مبلغ بیشتری پرداخت کنید، شاید ارزش آن را داشته باشد که پرچمدار پریمیوم این شرکت، یعنی گلکسی اس 22 اولترا را بخرید. درحالحاضر مشخص نیست که درنهایت گلکسی اس ۲۴ پلاس از سری اس ۲۴ حذف میشود یا نه؛ اما مخاطبان بهصراحت اعلام کردهاند که ایجاد تعادل در قیمت و مشخصات و اندازه مهم است. شاید بیمعنا بهنظر برسد؛ اما نمونهی ضعیفتر شاید درحقیقت به سامسونگ کمک کند تا با ازبینبردن پیچیدگی انتخاب از طرف مشتری، به فروش و درآمد بیشتری دست پیدا کند. برای کاربرانی که بودجهی کمی دارند، مدل اقتصادیتر در سطح پایه میتواند انتخاب مناسب باشد؛ درحالیکه افرادی که بهدنبال بهترین هستند، انتخاب مشخصی خواهند داشت. این امر حاشیهی سود را نیز برای سامسونگ افزایش میدهد و موقعیتی بردبرد هم برای برند و هم برای مشتری محسوب میشود.