سامسونگ اخیراً تبلتهای گلکسی تب S9 FE و گلکسی تب A9 و سری گلکسی تب S9 را روانهی بازار کرده است. درحالیکه تمام مدلهای تبلت سامسونگ نسبتبه نسل پیشین بهبود یافتهاند، این پیشرفتها به افزایش فروش آنها کمک نکرد. درواقع، فروش تبلتهای این شرکت کاهش یافته؛ زیرا کل بازار درحال رکورد بوده است.
طبق جدیدترین گزارش منتشرشده، سامسونگ و تمام رقبای آن ازجمله اپل، لنوو، هواوی و آمازون چندین مدل تبلت به بازار عرضه کردهاند. دادههای IDC برای سهماههی سوم 2023 نشان میدهد که اپل همچنان جایگاه برترین فروشنده تبلت را دراختیار دارد و در این بازه، 12.5 میلیون دستگاه آیپد به بازار عرضه و 37.5 درصد از سهم بازار را ازآنِ خود کرده است. این رقم از کاهش 15.1 درصدی درمقایسهبا سهماههی سوم سال قبل حکایت میکند.
غول فناوری کرهای نیز در سهماههی سوم سال جاری 6 میلیون دستگاه گلکسی تب فروخته است که 17.1 درصد درمقایسهبا سهماههی سوم سال 2022 کمتر است. این گزارش نشان میدهد که فروش سامسونگ کاهش یافته؛ اما تمرکزش را روی افزایش فروش تبلتهای پرچمدار معطوف کرده است. لنوو نیز در سهماههی سوم 2023 حدوداً 2.6 میلیون تبلت فروخته که نسبتبه سهماههی سوم 2022 نزدیک به 4.2 درصد کاهش یافته است. بدینترتیب، این شرکت 7.9 درصد از سهم بازار را دراختیار دارد که 1 درصد از سال قبل بیشتر است. هواوی با فروش 2.3 میلیون تبلت در این بازهی زمانی، 6.8 درصد از سهم بازار را دراختیار دارد که درمقایسهبا بازهی زمانی مشابه سال قبل، 5.7 درصد کاهش یافته است.
در سهماههی سوم 2023، آمازون بیشترین کاهش فروش تبلت را تجربه کرد. این برند آمریکایی 2.2 میلیون تبلت Kindle Fire روانهی بازار کرد که درمقایسهبا سال گذشته، 49.5 درصد افت پیدا کرده است. بهطورکلی، در سهماههی سوم سال جاری 33.2 میلیون تبلت در سرتاسر جهان عرضه شده که درمقایسهبا بازهی زمانی مشابه سال گذشته 14.2 درصد کاهش یافته است. طبق ادعای جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقات IDC، تبلتها همیشه بین گوشی هوشمند و کامپیوترها قرار دارند و همین موضوع باعث فشار نزولی بر بازار این محصولات میشود. بههرحال، موفقترین سازندگان تبلت متوجه شدهاند که وقتی این دستگاه با گوشی یا کامپیوتر شخصی جفت شود، بهترین عملکرد را خواهد داشت؛ بههمیندلیل، پیشبینی میشود سازندگان تبلت با ارائهی تجربهی نرمافزاری و خدمات یکپارچهتر، از این روند پیروی کنند.